Totalt antall sidevisninger

onsdag 9. mai 2012

LANGHEVINGSBRØD

Byggbrød

Har delt en oppskr. tidligere, men disse langhevingsbrødene tar "kaka"..
Har egentlig aldri likt å bake brød før. Men når jeg er kommet over en sååå enkel oppskrift, og når det blir så godt og lettvindt, er det ingen sak. To morraer på rad, har vi stått opp til deilige rykende ferske og saftige brød..

Lager gjerne deigen på kvelden, så står den hele natten til heving, mannen står opp kl. 6.00 for å gå på jobb, fordeler de i formene og setter dem i ovnen.. Når jeg og ungene står opp kl. 07.00 er brødene ferdige.. mmm kan det bli bedre..? Stakkars min kjære.. den gode lukta i huset før han går...

Jeg har også lagd deigen før jeg går på jobb, tar 2 min i lage.., så har man deilige varme brød til kveldsmat om kvelden..

Det skal ikke brukes eltemaskin, kun stor tupperbakebolle med lokk. Deigen er så løs at jeg bare rører litt med en sleiv eller visp...  Fant oppskr. hos en blogger, husker ikke helt hvem det var.. Men her er oppskr.

Langhevingsbrød

700 g mel:halvparten fint og halvp. grovt mel
En håndfull solsikkefrø,sesamfrø og linfrø.
Litt salt (blandes i det tørre)
5 gram fersk gjær ( veldig lite, med dette er pga. langhevingen) røres ut i vannet
7 dl lunkent vann (38grader)

Heves 8-10 timer under lokk romtemperert.

-kle i 2 former m bakepapir fordeles forsiktig over i formene, deigen er veldig løs!! -ikke klapp deigen... ingen etter hev.
settes rett i kald ovn 200 grader i ca 70 minutter.

Lykke til!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar